CAMIOANE ROMANESTI

24.09.2014 13:14

 

  S.C. Roman S.A., cunoscută şi sub numele de Autocamioane Braşov este o întreprindere braşoveană specializată în proiectarea şi construcţia de autocamioane, autobuze şi autoutilitare. 

A fost înființată în 1921, sub numele de ROMLOC, producând pe atunci material rulant, mai târziu motoare șiautomobile. După venirea comuniștilor la conducere, în 1948, firma ia denumirea de „Steagul Roșu”. Treptat, s-a specializat pe producția de autocamioane și, mai târziu, de autoutilitare. Amintim modelele SR 101 (1954), Carpați(capacitate 3 tone, 1959 - 1961), Bucegi (capacitate 5 tone, 1964), autocamioane cu motoare Diesel in licență MAN,Germania (din 1971).

SR 101

Bucegi

Carpați

 Astăzi, S.C. Roman S.A. produce autovehicule diverse (autobuze, autocamioane, autospeciale, motoare, axe, punți etc.) cu design nou, modern și atractiv. Astfel, revista „Lastauto omnibus”, la debutul noilor modele, în 2005, considera că „cel mai occidental autobuz din România este în acest moment un vehicul indigen, nu unul din import”.

Linia de producție a Steagului Roșu a fost pornită în 1971 cu un model motorizat Diesel sub licență MAN (achiziționată de statul român în 1969 din Germania). Cumpărarea acestei licențe a fost urmată de o amplă dezvoltare tehnologică și umană a Uzinei „Steagul Roșu” (în perioada 1971-1974, urmată de 1975-1979) în același ritm cu întreaga industrie românească, care depindea de transporturi.

Primul an în care s-au produs aici camioane este 1953. Atunci s-au produs 700 de camioane, iar în 1977 s-a ajuns la o producție record de 33.000 de mașini pe an.

În anul 1989, avea 20.000 de salariați, și a produs 12.888 de camioane. Aproximativ 2.036 de bucăți dintre acestea au fost exportate, în țările CAER, Statele Unitesau spre destinații mai exotice precum China, Thailanda sau Peru în regim barter sau de compensare a datoriilor.

Autocamioanele SR au fost fabricate in Iugoslavia sub denumirea de Torpedo SRT si in anii '80 autocamioanele Roman au fost exportate si asamblate in China sub numele de Hongyan.

Torpedo SRT

Hongyan

În anul 2002, compania a livrat circa 700 de vehicule.

În noiembrie 2008, Roman Brașov a produs primul tractor.

PROTOTIPURI SI CAMIOANE EDITII LIMITATE

     Roman SR un prototip bazat pe un sasiu Roman 19215 DFK, cu cabina SR - a ramas la stadiul de prototip, nefiind disponibile alte date.

      Roman 2.65 FAEG - automobil tot-teren articulat la mijloc dotat cu motor de Dacia pe benzina, a fost conceput si realizat de INSTITUTUL de AUTOVEHICULE RUTIRE S.C. INAR S.A. Brasov.

                 

      SR 114 (autolaborator)

      SR GPL - autocamioane SR alimentate cu gaz metan. Au circulat in anii '80.

      DAC GPL - autocamioane DAC alimentate cu gaz metan. Au circulat in anii '80.

      Dac 16.550 FAE - autocamion raliu, echipat cu motor CATERPILLAR de 550 CP.

   

      Dac 665T - autocamion raliu.

   

      Dac 26.550 DFAE - autocamion interventii

      DAC 8.130 HAE

           

      DAC tractor portuar realizat pe trei axe care se caracterizeaza printr-un dispozitiv de cuplare speciala si un ampatament mai scurt, la unele variante s-a folosit cabina de un loc. Autotrenul, denumit "rolltrailer", reprezinta un cuplu compus dintr-un autotractor de terminal si o rollpaleta, pe care se aseaza containerul, legatura dintre ele fiind asigurata de o piesa denumita "gat de lebada". Capacitatea intregului cuplu a fost conceputa pentru sarcini de pana la 40 tone.

       

      DAC basculanta realizat pe trei axe si s-a folosit o cabina de un loc.

      Dongfeng-Roman - autobuz Diesel pentru transport persoane in China.

      Roman autobuz

   

      Roman camioneta - prototip - este echipata cu motor Diesel (4 cilindrii in linie, 80 CP) sarcina utila 4000 kg.

      Roman 19.410 FLS este echipata cu motor de 410 CP, primul model dotat cu EBS, modelul era la limita de inaltime admisa pe drumurile publice datorita echiparii interioare cvasi-complete : canapea, radio, telefon, televizor, statie radio, minifrigider, miniaragaz, geamuri si oglinzi electrice.

      Roman 6.135 FA (autospeciala de descarcerare in caz de accidente rutiere) este echipata cu motor de 135 CP, cu tractiune 4x4. S-a realizat un singur model in colaborare cu Romprim Bucuresti in anul 1998.

      Roman 12.180 FA (autospeciala pentru deszapezit) si este echipata cu motor de 180 CP si inca unul pentru ansamblul de deszapezit. Tractiune 4x4 si sarcina utila de 12000 kg.

      DAC 667 T echipat cu un motor MAN D2156 MTN8 (diesel, 6 cilindri in linie, 256CP), cutie de viteze 8S-100 cu 8 trepte de viteza, tractiune 6X6 si sarcina utila de 7000 kg.

      DAC 6610 T echipat cu un motor MAN D2156-U-12N (diesel, 12 cilindri in U, 410CP), cutie de viteze 9S-125 PDLI cu 9 trepte de viteza, tractiune 6X6 si sarcina utila de 10000 kg.

      Dac 21.410 DFAEG echipat cu un motor de 410CP, tractiune 8X8 si sarcina utila de 21000 kg.

      Dac 31.320 VFAEG

      Roman 26.360 DFAEG (Autosasiu obuzier calibru 155mm) echipat cu motor MAN 2866 LF 24 (6 cilindrii in linie, 11967 cmc, 360 CP, EURO 3), cutie de viteze tip ZF 16 151 OD (mecanica, sincronizata cu 16+2 trepte de viteza), tractiune 6X6 si sarcina utila de 26000 kg.

         

      Dac 120 DE  ( mai multe detalii despre DAC 120 DE pe: https://www.gandul.info/reportaj/supercamionul-lui-ceausescu-3228383 )